FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/04/2007

Utflyttning innan uppsägningstiden

Min hyresvärd har sagt upp lägenhet, enligt hans uppsägningen fr.o.m 1 sep. Nu har vi hittat och Köpt en ny lägenhet som vi ska flytta in i senast 1 juni. 4 april idag. I och med att lägenheten är uppsagd, kan vi då flytta ut omedelbart, eller gäller 3 månader även i detta fallet? Det finns inget skriftligt avtal på lägenheten, men man vill ju sköta det "snyggt" ändå.

Lawline svarar

Hej! Jag är inte säker på att jag har förstått tidsramarna av din fråga, det vill säga när uppsägningen skedde och när ni enligt uppsägningen ska vara utflyttade. Men oavsett hur det är med den saken så borde det inte vara några problem att flytta ut omedelbart.Däremot är ni skyldiga att betala hyra under uppsägningstiden. Ert muntliga avtal gäller med de villkor som ni enats om där såvida de inte strider mot hyreslagens tvingade regler. Ni är också ansvariga för lägenhetens skick även om ni faktiskt inte bor där. Om din hyresvärd hittar en annan hyresgäst kan ni komma överens om att du får avtala med den nya hyresgästen om att denne hyr i andra hand av dig under den sista tiden som ni egentligen skulle ha bott där. Då gäller reglerna för andrahandsuthyrning vilket innebär att ni är ansvariga inför er hyresvärd men era hyresgäster är ansvariga inför er. Observera att ni måste ha hyrevärdens tillstånd eller, om hyresvärden inte vill ge tillstånd, beslut från hyresnämnden om att ni får hyra ut i andra hand, 12:39-40 JB. Med vänlig hälsning
Rådgivare