FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/04/2007

Avtalsslut

Hej. Lite nyfiken på just s.k. avtal. Vi hade "avtalat" med en person som skulle köpa vår maskinpark för en summa av knappa 500'. När vi undrar hur det förlöper och aktuellt läge, svarar han via sms: "Du kan ta det lugnt, det blir affär. Hör av mig måndag." Nästa gång vi söker kontakt i samma ärende svarar han: "Vi får ta hämtning nästa vecka." Nu är köparen som bortblåst. Vi hade räknat med honom som köpare och har således avstått andra bud. Avtalsbrott? Kan vi begära skadestånd?

Lawline svarar

Hej. För att ett avtal skall ha slutits måste det, för det första, föreligga ett anbud och, för det andra, en accept på detta anbud, d.v.s. samstämmiga viljeförklaringar om köp respektive försäljning. En accept eller ett anbud behöver inte vara av något speciellt slag såvida det inte finns några formkrav för avtalet som t.ex. vid köp av fastigheter. I Ditt fall kan en accept/ett anbud avges muntligen, skriftligen eller konkludent. Att avge ett anbud eller en accept konkludent innebär att en part genom sitt handlande ger motparten en befogad uppfattning att avtal ingåtts, emellertid innebär detta vanligen stora bevissvårigheter. Utifrån den sms korrespondens Ni har haft verkar avtal dock inte ha slutits. Det första sms:et anger tydligt att det blir affär men samtidigt att det inte föreligger något avtal än. ”Vi tar hämtning nästa vecka” kan inte heller anses vara en accept på Ditt anbud. Något avtal har alltså inte slutits utifrån den information Du givit oss. Dock kan avtal ha slutits innan sms korrespondensen men utifrån informationen i Din fråga kan jag inte avgöra det. Vad gäller skadestånd kan Du möjligtvis begära skadestånd då motparten kan anses ha förfarit culpöst, oaktsamt, vid avtalsförhandlingen, s.k. culpa in contrahendo. Du kan då bara begära skadestånd för det negativa kontraktsintresset, d.v.s. ersättning för kostnader och utgifter Du haft till ingen nytta då avtal alltså inte kommit till stånd. Huvudregeln är dock att avtalsförhandlingar sker på egen risk men om motparten har agerat ovanligt culpöst kan alltså skadestånd för det negativa kontraktsintresset aktualiseras. I detta hänseende kan det ligga Din motpart till last att han försäkrat Dig om att det blir affär men sedan avstått utan någon förklaring. Det bör dock beaktas att det negativa kontraktsintresset alltså endast omfattar kostnader och utgifter till ingen nytta. Vanligtvis är dessa inte speciellt omfattande för privatpersoner varför det inte alltid är lönt att processa i saken. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare