FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/03/2007

Avhysning av hyresgäst

Om jag har sagt upp min hyresgäst och hon vägrar att skriva på uppsägningslappen, vad gör jag då? Hon skulle ha gjort detta för tre månader sen men nekat att skicka den. Nu är det dessutom tid för henne att flytta ut, och hon säger att hon inte har nånstans att flytta. Detta innebär att jag som ägare för huset står utan bostad med mina två barn.

Lawline svarar

Du har alltså sagt upp din hyresgäst enligt ert hyreskontrakt men hon vägrar att flytta. I sådana situationer är lagen om betalningsföreläggande och handräckning tillämplig. Enligt 3 § kan man hos kronofogdemyndigheten ansöka om handräckning för att avhysa en hyresgäst när dennes besittningsrätt upphört. Ansökan ska vara skriftlig och innehålla yrkandet och grunden för det, alltså att hon måste flytta p g a uppsägningen. För mer detaljerad information om hur du ska gå till väga rekommenderar jag att du vänder dig direkt till kronofogdemyndigheten. Relevant lagtext hittar du http://lagen.nu/1990:746 Mvh,
Sara EdströmRådgivare