FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/03/2007

Gäller förköpsrätten när en delägare köper ut de andra?

En fastighet har tre delägare, varvid en vill köpa ut de andra två. Fastigheten är belägen på föreningsmark där kommunen har fököpsrätt. Gäller förköpsrätt också i detta fall?

Lawline svarar

Den kommunala förköpsrätten, som innebär att kommunen under vissa förutsättningar har rätt att träda i en fastighetsköpares ställe till de överenskomma villkoren vid köp eller byte, regleras i Förköpsrättslagen (http://lagen.nu/1967:868). I 3 § stadgas undantagen till förköpsrätten och i 3 § 6 p. regleras uttryckligen den aktuella situationen då försäljningen gäller en andel av fastigheten till en köpare som redan är andelsägare i samma fastighet. Denna typ av förvärv är enligt det aktuella lagrummet fredade från den kommunala förköpsrätten, såvida den förvärvande andelsägaren inte blivit andelsägare genom gåva. Förköpsrätten gäller alltså generellt sett inte då en andelsägare vill ”köpa ut” de andra två, men utifrån vad som nämns i din fråga är det svårt att avgöra definitivt. Vänligen
Johan BergRådgivare