FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/03/2007

Hyresrätts förverkande.

Hej! Min granne har blivit uppsagd från sin bostad pga flera sena betalningar av hyran. Dock har hyran alltid betalats. Förseningarna beror bl a på att hon har utmätning på sin lön sedan tidigare. Hon är ensamstående med två barn och uppsägningen är en katastrof för henne. Vad finns det för möjlighet för henne att få tillbaka hyresrätten? Vart kan man vända sig? Med vänlig hälsning Peter Brandt

Lawline svarar

Hej! Ett hyresavtal medför flera förpliktelser för en hyresgäst. En av de viktigaste är att betala hyran i tid. Betalar man inte hyran i tid stadgas i Jordabalken(JB) 12 kap 42 § p.1 att hyresrätten förverkas, dock finns det flera tvingande regler som skyddar en hyresgäst mot detta. Om din granne betalat hyran senast inom en vecka från förfallodagen kan dröjsmålet aldrig leda till förverkande. En mycket viktig inskränkning följer av JB 12 kap 44§, där det stadgas att hyresgästen i de flesta fall har möjlighet att återvinna hyresrätten, trots att den skulle vara förverkad. Då måste din granne inom tre veckor betala hyran efter det att hon delgetts underrättelse om att hon genom betalning kan återvinna lägenheten. För att hyresvärden ska kunna säga upp din granne krävs att hon genom visst föreskrivet formulär underättats om sin återvinningsmöjlighet. Dessutom ska hyresvärden ha meddelat kommunens socialnämnd om uppsägningen och anledningen till denna, så att din granne kan få hjälp därifrån. Beslut om avhysning får inte ske förrän efter två dagar från det att återvinningsfristen gått ut. Även om hyresvärden inte kan avhysa henne på denna grund kan det även innebära att hon inte får rätt till förlängning av sitt hyresavtal enligt 12 kap 46§ JB, dvs. att hyresvärden har rätt att säga upp henne om någon av de grunder som finns angivna i paragrafen är uppfyllda. Är det så att lägenheten är förverkad på grund av hennes sena inbetalningar spelar det ingen roll hur starka skäl hon har att bo kvar. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare