FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/03/2007

Formkrav för fullmakt?

Hur skrivs en allmän fullmakt? Vad måste finnas med på en fullmakt och vad säger lagen om fullmakt? Frågan gäller då Apoteket inte kräver några vittnen på sin fullmaktsblankett.

Lawline svarar

Bestämmelserna om fullmakt finns i avtalslagens andra kapitel, se http://lagen.nu/1915:218#K2 . Principen bakom fullmakter är att den som företar handlingen åt personen som lämnat fullmakten (huvudmannen) inte binder sig själv, vilket är normalt vid rättshandlingar, utan huvudmannen. Det finns inga direkta formkrav för upprättandet av en fullmakt, även en muntlig fullmakt är giltig. Det finns därför inte heller några lagstadgade krav på att en fullmakt skall vara bevittnas. Detta utesluter naturligtvis inte att motparten kan kräva att fullmakten ändå ska vara bevittnad för att gälla. Personen som företar handlingen (fullmäktige) måste göra detta inom fullmaktens gränser, det vill säga inom sin behörighet, se http://lagen.nu/1915:218#P10 . I ditt fall innebär det exempelvis att köpa produkter från Apoteket. Förutom detta måste handlingen även ligga inom fullmäktiges behörighet och inte strida mot några inskränkande föreskrifter från huvudmannen, se http://lagen.nu/1915:218#P11 . Huvudmannen kan exempelvis ha gett ett maxbelopp som fullmäktige kan handla för. Om den fullmäktige bryter mot en sådan föreskrift är handlingen ändå giltig mot motparten om denne inte vetat om inskränkningen, men fullmäktige måste ersätta huvudmannen för den skada denne drabbas av. På Apotekets blankett om fullmakt skall en sådan befogenhetsinskränkning dock inte anges vilket innebär att den fullmäktige får företa alla de handlingar som finns uppräknade på blanketten. En fullmakt kan alltså vara både muntlig och skriftlig. En skriftlig fullmakt kan innehålla allt från en enkel instruktion om att person X får företa rättshandlingar å Y:s vägnar, men även mer detaljerade instruktioner. Hoppas att detta hjälper dig! Med vänlig hälsning
Rådgivare