FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/04/2007

Överklaga nekad fasadändring?

Hej! Vi blir antagligen nekade ett fasadbyte till puts i ett område med kedjehus, där alla husen redan har ändrat utseende så pass mycket att de inte längre är lika, mer än att alla har liggande panel kvar. Jag skulle vilja veta vilka möjligheter vi har att överklaga etc, om beslutet blir negativt. Kan man kontakta er och få information kring detta?

Lawline svarar

Hej! Enligt Plan och bygglagen 13:2 (http://lagen.nu/1987:10 ) kan Byggnadsnämndens beslut att inte tillåta fasadbyte överklagas till Länsstyrelsen. Länsstyrelsens beslut kan i sin tur överklagas till allmän förvaltningsdomstol enligt Plan och bygglagen 13:4, d.v.s. i första hand Länsrätten, därefter Kammarrätten och Regeringesrätten. Prövningstillstånd krävs för prövning i Kammarrätten och Regeringsrätten. För överklagande av beslutet gäller reglerna i 23-25 §§ Förvaltningslagen (http://www.lagen.nu/1986:223 ), d.v.s. det ska ske skriftligt till myndigheten som meddelat beslutet och inom tre veckor från att ni fått del av beslutet. När ni får del av nämndens beslut ska där finnas en s.k. fullföljdshänvisning, d.v.s. information om hur man överklagar. Hoppas att ni har hjälp av mitt svar. Om ni har fler frågor är det bara att skriva till oss på Lawline. Med vänlig hälsning
Rådgivare