FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/04/2007

Jakträttighet

Jag har köpt en fastighet där det finns jaktmarker. Den förre ägaren hade gett jakträttigheter till en annan person via avtal. Gäller det avtalet även mig som ny ägare eller kan jag säga upp den innan avtalstiden löpt ut?

Lawline svarar

Hej, Jakträtten är en nyttjanderätt se http://www.lagen.nu/1970:994 Jordabalkens 7 kapitel. Jakträtten gäller även för dig som ny ägare om den antingen har förbehållits vid överlåtelse (11 §) eller om den är inskriven (10 §). Nyttjanderätten blir även gällande om du hade kännedom eller borde haft kännedom om denna vid överlåtelsen (14 §). Är jakträtten varken inskriven, förbehållen om eller i din kännedom har du tre månader på dig från överlåtelsen att säga upp avtalet. Är du passiv kommer jakträtten att bestå. Med Vänlig Hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare