FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/03/2007

Hyresrätt

Hej ! jag hyr en lägenhet i första hand i ett hus som har fyra lägenheter. Hyresvärden har beslutat sig för att sälja fastigheten till en privat person som vill andvända fastigheten för eget bruk. Min fråga är om dom kan säga upp mig eller om jag har någon rätt att bo kvar i lägenheten.

Lawline svarar

Hej! Den nya fastighetsägaren kan inte säga upp dig hur som helst. Vid en fastighetsöverlåtelse är huvudregeln att nyttjanderätt faller bort men denna regel är försedd med många undantag. Förutsatt att du har ett skriftligt kontrakt på din lägenhet och att du tillträtt lägenheten innan försäljningen har du enligt Jordabalken (JB) 7 kap 13 § rätt att bo kvar. Det vill säga att din nyttjanderätt gäller utan vidare mot den nya hyresvärden. Däremot kan den nya hyresvärden försöka att säga upp ditt kontrakt enligt 12 kap 3 § JB, dock har du rätt till förlängning enligt 12 kap 46 § om hyresvärden inte har sakliga skäl till uppsägningen som stadgas i samma pragraf. Här görs en intresseavvägning där hyresvärdens objektiva skäl vägs mot ditt skyddsvärda intresse av att ha ett boende. Här ska hyresvärdens skäl väga tyngre än ditt intresse av att bo kvar, detta blir en bedömningsfråga. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare