FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/03/2007

Uppsägning av lokalhyra

Hej! Vi är ett nybildat aktiebolag som har tänkt köpa upp en nattklubb. Ett nytt hyresavtal tecknades mellan hyresvärden och de förra ägarna i december 2006 och det löper på tre år. Vi har fått höra att fastighetsägarna inte vill ha denna typ av verksamhet i lokalen i framtiden och tänker därför inte förlänga kontraktet när hyresavtalet löper ut om två år och nio månader. Vad har vi för rättigheter i en sådan situation om vi vill vara kvar i lokalen? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hyresvärden får ingå avtal med vilka hyresgäster denne vill, eftersom avtalsfriheten är en stark princip inom svensk rätt. Vid överlåtelse av en rörelse, exempelvis en nattklubb, är det av väsentlig betydelse att även hyresrätten kan överlåtas eftersom en verksamhet annars inte är mycket värd. I regel krävs samtycke från hyresvärden vid överlåtelse av hyresrätten. Eftersom ni skall köpa upp en nattklubb övertar ni verksamheten vilket innebär att ni med hyresnämndens godkännande kan få överta även hyresrätten även om hyresvärden motsätter sig detta, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12P36 . Om ett hyresavtal inte skall förlängas måste det sägas upp. I ert fall är uppsägningstiden nio månade, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12P4S2 . För hyresrätter gällande lokaler finns ett så kallat indirekt besittningsskydd. Detta skydd innebär att hyresgästen har rätt till ersättning från hyresvärden vid obefogad uppsägning. Jordabalken räknar upp de tillfällen då en uppsägning är befogad, se http://www.lagen.nu/1970:994#k12P57 . I ert fall är det tveksamt om en uppsägning från hyresvärdens sida är befogad vilket skulle medföra att hyresvärden kan bli skadeståndsskyldig när hyresrätten sägs upp. En talan om skadestånd måste väckas inom två månader efter uppsägningen, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12P58 . Sammanfattningsvis kan alltså sägas att hyresvärden inte har någon skyldighet att förlänga er hyresrätt om ni har rätt att ta över hyresrätten vid övertagandet av nattklubbsverksamheten. Däremot kan hyresvärden bli skadeståndskyldig om uppsägningen inte varit befogad. En bedömning av om en uppsägning är befogad eller inte är svår att göra utan att veta mer detaljer i fallet. Mitt råd är att ni vänder er till en jurist och presenterar ert fall, så kan denne avgöra om en eventuell skadeståndstalan är aktuell eller inte. Med vänliga hälsningar
Rådgivare