FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/03/2007

Knivförbudet

Är det tillåtet att bära en liten fickkniv när man vistas i (och på väg till) skogen? Isf finns det någon gräns (bladlängden) på vad som räknas som \"liten fickkniv\"? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! I enlighet med 1 § i Lag (1988:254) om förbud mot knivar och andra farliga föremål (http://www.lagen.nu/1988:254) får man inte på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats inneha knivar eller andra stick- och skärvapen. Förbudet gäller dock inte om innehavet med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är befogat (se 1 § 2 st. http://www.lagen.nu/1988:254). I förarbetena till lagen (prop. 1989/90:129 s. 21) framgår att undantaget generellt tar sikte på sådana innehav av knivar som framstår som legitima och naturliga utifrån en mera allmän samhällelig bedömningsgrund. Departementschefen har uttalat att syftet med lagen enbart är att förbjuda sådant knivinnehav som typiskt sett ökar risken för våldsanvändning i samhället. I praktiken torde dessa fall inte vara svåra att urskilja. I ett rättsfall (RH 1999:117) blev en kvinna stoppad på Arlanda för innehav av en så kallad butterflykniv. Hon framhöll att hon brukade ha den på resor och utflykter för att skära frukt och bröd m.m. Hovrätten fann att kniven varit ägnad personligt bruk. Inga omständigheter kring innehavet av kniven eller vad som framkommit om hennens personliga förhållanden gav anledning anta att hon genom detta innehav skulle bidra till att öka våldsanvändningen i samhället. Tänk förnuftigt så torde det inte vara något problem att ta med sig en kniv till skogen. Observera dock att personer under 21 år inte alls får inneha springstiletter eller springknivar (se 1 § 3 st http://www.lagen.nu/1988:254). Med vänlig hälsning
Lisa SwansonRådgivare