FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/03/2007

Klyvning

Hej! Jag är delägare i ett samfällighetsägande med mark och hus. Vi är 8st delägare. Nu vill 2 av delägarna klyva ut sina ägarandelar. Vi övriga medger det. Är det klyvning eller avstyckning? Vem betalar kostnaderna för klyningen?Är det de som begärt klyvningen eller ska alla delägare vara med att betala? Om det är det sistnämda hur fördelas kostnaderna då? Efter ägar andel eller per person? Vad säger samäganderättslagen om detta?

Lawline svarar

Hej! Det du beskriver i din fråga är klyvning. Klyvning regleras i 11 kapitlet fastighetsbildningslagen (FBL). Precis som vid avstyckning innebär klyvning att en fastighet delas i två eller flera delar. Skillnaden ligger i att vid klyvning krävs att flera personer gemensamt äger fastigheten med bestämda andelar, dvs. med samäganderätt. Vad gäller kostnaden så hänvisar 11 kap FBL till 5 kap FBL och i den 13 § stadgas att kostnaden betalas av sakägarna (fastighetsägarna) efter vad som är skäligt med hänsyn främst till den nytta varje sakägare har av regleringen. Då ni alla har medgett klyvning kommer ni nog att få dela på förrättningskostnaderna. Vill du ha mer information om priser så råder jag dig att kontakta ditt lokala lantmäteri där de mer specifikt kan förklara förfarandet samt kostnadsfördelning etc. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare