FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/03/2007

Ett otvistigt och felaktigt betalningskrav

Har fått en "påminnelse om kontrollavgift" för min bil från HOJAB Parkeringsservice i Stockholmsområdet. Datumet skulle varitt 070213 mellan 14.43 och 15.54. Men den dagen stod min bil på personalparkeringen i Värnamo mellan 06.30 och 15.00. Har ringt till HOJAB, där man skyller på att datasystemet är nere och ska återkomma, men har ej gjort så - Hur ska man förfara ???

Lawline svarar

Hej, Du ska förstås inte behöva betala för något. Det verkar som att ett tekniskt fel har uppstått och att parkeringsservicebolaget dessutom känner till detta. Ifall Du ändå är rädd för att de kommer att kräva Dig på den felaktiga kontrollavgiften, kan Du be om en bekräftelse. För att vara riktigt säker kan Du be om ett skriftligt intyg, vilket skulle fungera som ett bevismedel i en framtida eventuell tvist. Men som sagt tyder inget på att fakturan är tvistig, och ett krav på ett skriftligt intyg kan anses som överflödigt. Med vänliga hälsningar
Lucas GeislerRådgivare