FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/03/2007

Att avskilja fastighetstillbehör

Jag och min bror är dödsbodelägare till en fastighet med 2 hus. Min bror har nu plockat fram ett papper som säger att han är ensam ägare av det ena huset. I pappret står att huset står på ofri grund och är undertecknat av våra färäldrar 1982. Bägge husen har eget tax.värde. Vår avlidne far står som ägare hos skattemyndigheten idag. Arvskifte är ej gjort. Frågan är om ett sådant papper gäller? Måste det inte registreras eller skrivas in på någon myndighet för att gälla?

Lawline svarar

Hej, Din fråga är ifall överlåtelsen av byggnaden är giltig mot dig. Enligt 2 kap 1 § jordabalken (JB se http://www.lagen.nu/1970:994 ) hör byggnad som uppförts på en fastighet till denna. Enligt samma lag 2 kap 7 § gäller inte en överlåtelse av ett föremål som tillhör fastigheten mot annan om inte föremålet avskiljs eller ett beslut fattats enligt fastighetsbildningslagen (FBL, se http://www.lagen.nu/1970:988 ) och införts i fastighetsregistret. Denna registrering i fastighetsregistret tar dock enbart sikte på byggnader och anläggningar som p g a servitut, ledningsrätt o dyl skall överföras till annan fastighet eller omvandlas till lös egendom och är därför inte tillämplig i detta fall. Paragrafen reglerar uttömmande de tillfällen då ett fastighetsföremål kan avskiljas från fastigheten med verkan mot andra. Att överlåta en byggnad till någon annan utan att byggnaden flyttas från marken kan med andra ord inte göras. Då denna princip är gammal och i praktiken tillämpades även innan den lagfästes 1967, gällde detta även 1982 då överlåtelsebrevet du nämner undertecknades. När en fastighetsägare uppför byggnad på egen mark blir denna byggnad tillbehör till fastighet och kan sedan i normala fall inte omvandlas till lös egendom enlig vad som sagts ovan. När det gäller begreppet byggnad på ofri grund hänför sig detta till när någon annan än fastighetsägaren uppfört byggnaden, t ex en arrendator. I fall det skulle vara på så sätt att byggnaden inte uppförts av fastighetsägaren så stadgar lagen (i 2 kap 4 § 1 meningen JB) att en byggnad blir fastighetstillbehör när både byggnad och mark ägs av samma person. Detta betyder att huset utgör fastighetstillbehör och inte kan överlåtas, utan att det fysiskt flyttas, om din far någonsin var ägare både till byggnad och till mark samtidigt. Hoppas mitt svar varit till hjälp! Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare