FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/03/2007

Bygglov och mindre avvikelse

Hej! Vi tänker överklaga ett bygglovsärende och undrar vad som är en mindre avvikelse. Kommunen har beviljat bygglov för ett hus med delvis två våningar på tomten intill våran. Vi funderar på vad som är mindre avvikelse. Är delvis två våningar i ett område med mest enplans och suteränghus och ett fåtal 2 vån hus en mindre avvikelse? Finns det något ställe där det går att hitta exempel på överklaganden?

Lawline svarar

Hej! Kommuner har detaljplaner som reglerar olika tätbebyggda områden. Det är föreskrifterna i dessa detaljplaner som bestämmer hur byggnader får uppföras och ändras, bygglov beror alltså på detaljplan. De grundläggande reglerna om olika planer och bygglov finns i Plan- och bygglagen, som ni hittar http://lagen.nu/1987:10 . 8 kapitlet i PBL handlar om bland annat bygglov och 11 § reglerar mer specifikt förutsättningarna för detta. Lite förenklat kan sägas att bygglov inte ska meddelas om det skulle strida mot detaljplanen. Det kan därvid finnas exakt reglerat vilken maxhöjd en byggnad får ha inom planen. För att det ska vara tal om en avvikelse från planen, som alltså normalt inte omfattas av byggrätten, måste det vara fråga om en otvetydig avvikelse. Med detta menas att en byggnadshöjd som överskrider maxhöjden med några decimeter anses planenlig och alltså inte är en avvikelse från planen. Även om en byggnad inte skulle anses helt förenlig med detaljplanen kan, som du skriver i frågan, åtgärden ändå beviljas om den endast innebär en mindre avvikelse, men är förenlig med syftet med planen. Vad som anses som en mindre avvikelse är inte helt självklart och beror på omständigheterna i varje enskilt fall. I ditt fall beror det på regleringen i detaljplanen samt de exakta omständigheterna kring den nya byggnaden. Eftersom det finns andra tvåvåningshus i området så tyder detta på att detaljplanen omfattar även byggandet av sådana hus, men som sagt beror det på detaljplanen för området. Enligt propositionen bakom reglerna är mindre avvikelse till exempel om en byggnad sträcker sig någon meter in på punktprickad mark eller överskridande av högsta tillåtna byggnadshöjd, alternativt byggnadsarea, om det till exempel på grund av byggnadstekniska skäl blir bättre. Ni kan hitta vägledande avgöranden genom att söka bland rättsfall på Domstolsverkets rättsinformation http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp . Det kanske mest kända fallet gällde om byggandet av en 36 meter hög mast och två teknikbodar på 11,52 m2 vardera inom ett parkområde var mindre avvikelse. Regeringsrätten kom fram till att det inte var fråga om en mindre avvikelse, se RÅ 2002:63. Det ni kan göra är att ta kontakt med byggnadsnämnden i er kommun, be att få en kopia på relevanta planer för ert område samt bygglovsansökningar för de tvåvåningshus som byggts i området. Ni kan då jämföra grannbygget med de tidigare tvåvåningsbyggandet. Om det efter studium av detta material tyder på att grannbygget varken är förenligt med detaljplanen eller syftet med denna så kan ni överklaga bygglovet till Länsstyrelsen, se 13 kapitlet 2 § PBL. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare