FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/02/2007

Depositionsavtal

Hej!j Vad innebär ett depositionsavtal när man säljer ett hus? Escrow på engelska. MVH Ingela

Lawline svarar

Hej! Ett depositionsavtal är ett särskilt upprättat avtal mellan en säljare -mäklare-köpare. En handpenning brukar normalt avläggas som en kontant deposition på 10 % av köpesumman. I avtalet anges sedan hur dessa pengar skall hanteras om exempelvis köparen väljer att dra sig ur köpet. Ofta tillfaller då beloppet säljaren som kompensation men annat kan givetvis avtalas. Det är särskilt uttalat att en klausul i ett köpeavtal av denna karaktär inte godtas utan kräver ett separat dokument. Är Du osäker på hur detta skall gå till kan en mäklare säkert vara Dig behjälplig. Mer om mäklarens ansvar kan du läsa i fastighetsmäklarlagens 12 § http://www.lagen.nu/1995:400 . Med vänlig hälsning,
Rådgivare