FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/02/2007

Kan man förlora sin bostadsrätt p g a störningar?

Jag bor i en bostadsrättsförening och har en son som har haft ett fåtal fester. Sonen spelar dessutom hög musik, dock aldrig sent på kvällen. Grannarna klagar på att han och hans kamrater bullrar i trappan (pratar högt, skrattar mm), att de smäller i dörrar mm. Sonen är omyndig, och festerna har anordnats utan min vetskap. Detta har orsakat osämja mellan mig och grannarna, och styrelsen har kopplats in. Jag är orolig att jag kommer att förlora min bostad. Kan detta ske? Måste jag varnas skriftligen innan så sker?

Lawline svarar

Hej! I bostadsrättslagen framgår av 7 kap 9 § att bostadsrättshavaren ska se till att de som bor i omvivningen inte utsätts för störningar. Det som åsyftas är störningar som "i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön att de inte skäligen bör tålas". Det handlar alltså om anmärkningsvärda och återkommande störningar i boendet. Enligt samma paragraf ska bostadsrättsföreningen vid störningar ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden om störningarna. Enligt 7 kap 18 § kan bostadsrätten förverkas, dvs bostadsrättshavaren kan bli tvungen att flytta, om denne åsidosätter sin skyldighet att inte utsätta sina grannar för störningar i boendet. Viktigt är dock att åsidosättandet, enligt 19 §, måste vara av mer än ringa betydelse för att leda till förverkande. Vidare måste enligt 20 § bostadsrättshavaren ha givits en chans att rätta sig efter tillsägelse och socialnämnden måste ha underrättats, förutom om det gäller särskilt allvarliga störningar. Det framgår inte av lagtexten om en tillsägelse från föreningen måste vara skriftlig. Bostadsrättslagen hittar du http://lagen.nu/1991:614. Med vänlig hälsning
Sara EdströmRådgivare