FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/02/2007

Förlängning av avtal vid utebliven uppsägning

Om man har tecknat ett avtal, är det då lagligt att avtalet förlängs med 24 månader (utan möjlighet att säga upp det)om jag inte har sagt upp avtalet senast 3 månader innan det första året har passerat?

Lawline svarar

Hej, utgångspunkten i svensk rätt är att det råder avtalsfrihet och att avtal ska hållas. Således: om avtalet innehåller en klausul som innebär att avtalet, vid utebliven uppsägning, automatiskt förlängs i 24 månader, utan rätt till uppsägning, så är du enligt huvudregeln bunden av det. Däremot kan ett oskäligt avtalsvillkor jämkas, eller helt tas bort, enligt 36 § avtalslagen. Avtalslagen hittar du här. Huruvida ett avtalsvillkor är oskäligt beror på många faktorer, däribland mellan vilka parter som avtalet gäller. Ifall du är konsument och motparten är en näringsidkare, så kan jag inte tänka mig att ett sådant avtalsvillkor kan vara annat än oskäligt. Således så skulle klausulen kunna jämkas till din fördel, eller helt komma att utgå ur avtalet. Det kan tänkas att det skulle kunna ersättas med en tremånaders uppsägningstid eller liknande, men något exakt svar är svårt att ge. Om istället avtalet gäller mellan andra parter såsom exempelvis mellan två näringsidkare så är inte svaret lika givet. I så fall så beror oskälighetsbedömningen på en mängd olika faktorer. Om parterna är jämnbördiga så tillämpas paragrafen mer restriktivt, men att båda parterna är näringsidkare medför inte nödvändigtvis att de ses som jämnbördiga. Här kan hänsyn tas till de båda näringsidkarnas storlek och branschkunskap mm. Om man bara ser till klausulen som sådan så förefaller den vara betungande och det verkar tänkbart att den även kan anses som oskälig enligt 36 § avtalslagen, även ifall ni båda är näringsidkare. Vid bedömning av om avtalsvillkoret är oskäligt jämför man med annan lagstiftning, gott affärsskick, branschpraxis mm. Det är väldigt svårt att ge ett säkert svar på din fråga. Det kan tänkas finnas situationer där ett dylikt avtalsvillkor inte bedöms vara oskäligt, såsom till exempel ifall avtalet ingås mellan jämnbördiga parter och avser något där ena parten har väldigt stort behov av förutsebarhet. Du får gärna återkomma och specificiera omständigheterna i frågan ifall du vill ha ett mer konkret svar. Till sist bör nämnas att det, beroende på vad avtalet avser, kan finnas tvingande lagstiftning som innehåller bestämmelser om uppsägningstid. Om så är fallet så blir klausulen automatiskt ogiltig och kan inte göras gällande mot dig. Exempel på sådan tvingande lagstiftning finns i hyreslagen (12 kap. Jordabalken) som du hittar http://www.lagen.nu/1970:994 . Vänliga hälsningar
Rådgivare