FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/03/2007

Giltighet av löneavtal

Min provanställning övergick den 31 jan till vidareanställning utan att det skrevs något avtal; min arbetsgivare sänkte igår min lön fr 30.000 till 25.000 med påstående att hon "har den känslan att Du inte har den övergripande kontroll över läge jag förväntat mig". På min fråga om hon även tänker befria mig från en del arbetsuppgifter svarade hon "Nej". Är det kontraktsbrott?

Lawline svarar

Om inte arbetsgivaren säger till den provanställde arbetstagaren före prövotidens utgång att denne inte får stanna kvar så övergår anställningen automatiskt i en tillsvidareanställning (se § 6 Lagen om anställningsskydd http://www.lagen.nu/1982:80 ), såsom i ditt fall. Om du och din arbetsgivare inte skrivit ett nytt avtal skall det gamla avtalet fortsätta gälla enligt sitt innehåll, i enlighet med regeln pacta sunt servanda (= avtal skall hållas). Detta innebär att din arbetsgivare inte har rätt att sänka din lön utan att ett nytt avtal sluts. Om det inte står något om att din lön ändras/kan ändras vid övergången till en tillsvidareanställning, begår arbetsgivaren troligen kontraktsbrott om denne inte betalar ut den lön som anges i avtalet. Mitt bästa råd är att i godo försöka prata med din arbetsgivare om vad ni avtalat (läs avtalet noga!), försök övertyga denne om din kompetens alternativt vilka arbetsuppgifter som huvudsakligen ska ingå i tjänsten beroende på ersättning. På många arbetsplatser gäller kollektivavtal. Om du är ansluten till facket kan du säkerligen få hjälp därifrån om din arbetsgivare fortsätter att krångla. Hoppas du fick lite hjälp på vägen! Med vänlig hälsning
Susanne SjölanderRådgivare