FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/03/2007

Gåva

Lag angående vissa utfästelser om gåva Fråga: texten i 1§ är väldigt svårtydd. vad innebär det att gåvan ej är fullbordad, ska det finnas ett gåvobrev? eller att utomstående har vetskap om gåvan från givaren. i mitt fall en bil som har skrivits över från en nu avliden person till en granne, inget gåvobrev är skrivet. överlåtandet är troligen olagligt. Hur jag än söker i lagtexten så får jag inte ut något vettigt.

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att det är en väldigt svårtydd lag. Huvudregeln är att en gåva inte är fullordad förrän den blivit överlämnad. I 1 § 1 st. i Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva ( se http://www.lagen.nu/1936:83) anges dock förutsättningarna för att gåvoutfästelse skall vara bindande. Detta är om skuldebrev eller annan handling blivit överlämnad till gåvotagaren eller om omständigheterna vid gåvoutfästelsen var avsedda att komma till allmänhetens kännedom. Gåvoutfästelsen gäller då mellan parterna, men en bindande gåvoutfästelse är dock inte gällande mot givarens borgenärer. Detta innebär alltså att en utfästelse om gåva saknar sakrättslig verkan (1 § 2 st gåvolagen). Gåvan behöver emellertid inte föregås av en utfästelse men då krävs tradition av föremålet. I ditt fall då bilen skrivits över från en person till en annan kan det troligtvis ses som en bindande gåvoutfästelse. Dock krävs tradition av bilen för att gåvan skall vara fullordad och därmed skyddad mot givarens borgenärer, 2 §. Lycka till!
Kristina LindRådgivare