FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/02/2007

Gåva eller ej?

Hej till experterna. Jag kan inte släppa en fråga. Jag har i tre år varit ihop med en man och varit särbo då vi bor ca 20 mil ifrån varandra. Han betalade och köpte två resor till USA i tre veckor. Vi är inte gifta men jag stod på listan som hans fru vilket jag inte var. Jag hade glatt mig länge åt denna resa. Plötsligt gjorde han slut med mig och hans syster åkte med till USA. Det kändes som systern vill e att det skulle bli slut och komma över resan. Jag vill egentligen inte bråka men hade han rätten på sin sida. Han sade att eftersom det var slut mellan oss har han inte gjort något fel. Nu har han delvis kommit tillbaka men jag har tappat tilliten till en person som gör på detta viset. Hälsningar från den som fick stanna hemma

Lawline svarar

Hej. Eftersom ni varken var gifta eller sammanboende kan Du endast göra anspråk på resan om han gav den till Dig i rättsligt hänseende, d.v.s. att resan var en rättsligt fullbordad gåva till Dig. Den rättsliga regleringen av gåvor finns i den s.k. gåvolagen, se http://lagen.nu/1936:83 . För att Du skall kunna göra gällande att Du fått resan i gåva måste ni antingen ha skrivit ett gåvobrev eller så måste omständigheterna vid gåvans tillkomst vara sådana att gåvans fullbordan kommit till allmänhetens kännedom. T.ex. om gåvan annonserats vid en stor släktmiddag eller något liknande. Se gåvolagens 1 §. Om ni inte skrev ett gåvobrev, vilket jag förmodar att ni inte gjorde, så måste alltså gåvan ha offentliggjorts på något sätt. Om så inte är fallet så har han rätten på sin sida. Det gör ingen skillnad att Du stod på listan som hans fru. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare