FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/02/2007

Tidpunkt för betalning

Vad gäller vid räkningar, när ska de vara betalda. Ibland står det 8 dagar, ibland 14 dagar och ibland 30 dagar. Är det upp till företaget att bestämma det själv eller finns det någon regel om detta.

Lawline svarar

Det är upp till köparen och säljaren att komma överens om när betalning ska ske. Har de inte kommit överens om något gäller enligt lag att köparen ska betala när säljaren kräver betalning, dock inte förrän varan hålls köparen till handa. Med vänliga hälsningar,
Raoul MehtaRådgivare