FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/02/2007

Muntligt avtal

Hej. Totalrenoverade vårt badrum 1996 med nya rör till schaktet bakom badrummet för att slippa kommande stambyte. Badrummet revs dock ut p g a att entreprenörens garanti annars inte skulle gälla. Under förbesiktningen fick vi muntligt löfte om att allt skulle återställas till samma standard som innan stambytet. Det gjordes också men nu tre år efter får vi faktura på drygt 12 000 kr för kakel och golvvärme ! Detta hade vi innan och skulle enligt förbesiktningen återställas utan kostnad. Vad gör vi? Tacksam för svar. Hälsningar Thomas

Lawline svarar

Hej, Problemet är alltid, vid muntliga avtal, bevissvårigheterna. Finns det inget skriftligt som kan styrka Ert påstående är det givetvis svårt att bevisa vad som faktiskt överenskommits. Ett muntligt avtal är dock självklart lika bindande för parterna som ett skriftligt. Har Ni muntligen kommit överens om att badrummet skulle återställas till samma standard som tidigare utan att erlägga något extra vederlag för detta är det givetvis detta som ska gälla Er emellan. Det är svårt att ge några konkreta råd på hur en argumenation skulle kunna föras utan mer utförlig information om hur det muntliga avtalet ingicks. Men jag tycker att Ni borde försöka få till stånd ett möte mellan Er, entreprenören och personen som utförde besiktningen för att försöka reda ut saken. Till Er fördel kan dock påpekas att fordringar gentemot konsumenter av det här slaget preskriberas efter 3 år enligt 2 § 2st preskriptionslagen, se http://lagen.nu/1981:130 . Har det gått mer än tre år från det att badrummet färdigställdes är fordringen alltså preskriberad.
Rådgivare