FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/02/2007

Vad får en arrendator göra och inte?

Hej, i / på min fastighet finns insprängt 3 radhus, marken runt dessa (ca 2hektar) är s.k. "gemensamhetsmark". Jag äger marken, men radhusägarna beter sig som om dom ägde den. Dvs dom vill tex ställa dit hästar, söka EU-bidrag etc. Jag tror att dom får göra varken det ena eller det andra? Kan ni förtydliga detta, tacksam för svar. Mvh S.K.

Lawline svarar

Hej, Det låter som att det mellan dig och radhusfolket finns ett arrendeavtal, närmare bestämt ett bostadsarrende, som reglerar vad de får använda marken till. Ett bostadsarrende är det när marken som upplåtits i huvudsak ska användas till att ge bostad till arrendatorn och hans/hennes familj. I lagen om bostadarrende (JB 10 kap) regleras inte exakt vad en arrendator får och inte får göra, utan detta gör man upp i avtalet mellan parterna. Men det finns några saker som gör att du skulle kunna säga upp arrendeavtalet i förtid, nämligen om 1) arrendatorn vanvårdar arrendestället eller om 2) han/hon nyttjar det för annat än huvudsakligen för bostad. Att ha hästar på tomten är troligen inte tillräckligt för att dessa två regler ska komma ifråga, men det beror förstås på omfattningen av hästhållningen. I ett tredje fall kan du säga upp arrendeatalet i förtid, nämligen om det skulle vara så att ni har avtalat om något som arrendatorn bryter mot. Detta måste dock vara en synnerligen viktig avtalspunkt för dig för att du ska ha rätt att säga upp arrendevtalet i förtid. Vad gäller EU-bidraget så vet jag inte exakt vad ansökan gäller, men möjligen reder sig det problemet själv. Om bidraget som ges kan sökas av nyttjanderättsinnehavare så är de troligen berättigade att söka, men om det gäller markanvändningen så kräver det troligen att markägaren söker, och det är ju givetvis du. Vänligen,
Mia EjendalRådgivare