FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/03/2007

Inlösenskyldighet

vad menas med: Kommunen är undantagen från inlösenskyldighet enligt kap 13:17 Jordabalken

Lawline svarar

I vissa fall kan kommunen vara skyldiga att köpa en fastighet av fastighetsägaren, s k inlösenskyldighet. Denna skyldighet kan till exempel vara en följd av att kommunen ändrar eller upphäver en plan eller bestämmelse. Det du angett torde betyda att kommunen inte är skyldig att lösa byggnad eller annan egendom som utgör tillbehör till tomträtten, se 13:17 jordabalken http://lagen.nu/1970:994. Med vänliga hälsningar
Rådgivare