FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/02/2007

Hussransakan 28 kap 5 § RB.

vad exakt gäller vid husrannsakan? är detta något som kan genomföras spontant utan att ett intyg (skriftligt?) om att genomföra en husrannsakan finns. vid misstanke om ett mindre brott tex narkotika brott i väldigt liten skala närmare ringa narkotikabrott. kan beslut om husrannsakan bestämmas på platsen plötsligt dvs spontant bara med grunden misstanke som ett rimligt skäl? utan grund med bevis eller något mer än att polisen tycker att man ser "påtagligt påverkad ut"... vad är det? en dålig variant på rimliga skäl om misstanke för att skapa en anledning till att brott ska begåtts? känns väldigt fel tycker jag. känns både kränkande och fel på alla sätt. det åste väl finnas någon form av bevis av något slag? det känns lite likt brotts provokation tycker jag. ----tack på förhand!!! MVH Micke.

Lawline svarar

Hej, Husrannsakan regleras i 28 kapitlet Rättegångsbalken (RB). Enligt 28 kap 1 § får husrannsakan göras hos den som är skäligen misstänkt för ett brott varpå fängelse kan följa. Om du var skäligen misstänkt för narkotikabrott så är det således ok att göra denna husrannsakan då fängelse kan utdömas för detta brott. Fängelse kan även utdömas för ringa narkotikabrott, se Narkotikastrafflagen http://lagen.nu/1968:64 . Att någon uppenbarligen verkar påtänd gör att denna person skäligen kan misstänkas för ett brott varpå fängelse kan följa vilket inte bara leder till att husrannsakan kan företas utan även att DNA-test kan göras. Beslut om husrannsakan skall tas av undersökningsledaren, åklagaren eller rätten, 28 kap 4 § RB, en polisman får dock ta ett sådant beslut om det är fara i dröjsmål, 28 kap 5 § RB. Denna regel är inte tydligt definierad och det är upp till polisen att motivera varför det var fara i dröjsmål, t ex skulle det kunna vara att om de tvingas invänta ett beslut så försvinner viktig bevisning etc. Se hela rättegångsbalken http://lagen.nu/1942:740 . Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare