FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/02/2007

Är ett muntligt avtal lika giltigt som ett skriftligt?

Är muntligt avtal lika giltligt som ett skriftligt? I vilken lag står det i så fall? Har sökt i avtalslagen utan att hitta det. Tack på förhand.

Lawline svarar

Ja, i de allra flesta fall är ett muntligt avtal lika giltigt som ett skriftligt. Att få ut det ur avtalslagen är lite trixigt, men det följer av att det helt enkelt inte står att ett avtal måste vara skriftligt. Avtal sluts genom att en part accepterar en annan parts anbud, se 1-9 §§ avtalslagen, http://www.lagen.nu/1915:218. Om man vill göra sitt avtal gällande måste man ju dock kunna bevisa rättsförhållandet. Som du förstår är det väldigt svårt att bevisa att ett muntligt avtal föreligger, om den andra parten hävdar motsatsen. Därför kan det vara lämpligt att upprätta ett skriftligt avtal. Vidare bör noteras att vissa avtal inte kan slutas muntligen. Exempelvis måste avtal om köp av fast egendom (jordabalken 4 kap 1 §) upprättas genom skriftlig handling. Detsamma gäller för exempelvis samboavtal enligt sambolagen 9 § 2 st. Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare