FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/02/2007

Uppsägning av hyresavtal till omedelbart upphörande

Jag har precis skrivit ett andrahandskontrakt. Efter en rad otäcka omständigheter. Känner jag mig osäker i lägenheten. Finns det någon möjlighet att bryta kontraktet? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Först och främst vill jag påminna dig om att du alltid har rätt till uppsägning av hyreskontraktet. Hur lång din uppsägningstid är beror på vilken form av hyra ni har avtalat. Är hyresavtalet ingånget på obestämd tid så är uppsägningstiden 3 månader. Är avtalet ingånget på bestämd tid så kan kortare uppsägningstid gälla. Detta framgår av 4 § hyreslagen (12 kap. jordabalken). Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994 . Om ni har avtalat om längre uppsägningstid än 3 månader så gäller denna inte mot dig, utan endast mot hyresvärden. (5 §) Om ni har avtalat om kortare uppsägningstiden så kan du istället utnyttja den (men hyresvärden måste iaktta minimitiderna i hyreslagen). I frågan antyder du att du känner du att du känner dig utsatt för obehag. Bereonde på omständigheterna så kan du ha rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan (6§). Om lägenheten inte är i det skick som du har rätt till så kan du ha rätt till detta. Det krävs dock att det föreligger en "brist" i lagens mening. De brister som kan ge dig rätt till en sådan uppsägning regleras i 11,13,14,16 och 17 §§ i hyreslagen. Ifall du har rätt till att säga upp avtalet med omedelbar verkan beror helt på vad som ligger bakom det du uttrycker som "otäcka omständigheter". Uttrycket brist i hyreslagen omfattar dock det mesta, såsom exempelvis materiella skador på lägenheten, ljudstörningar, hotfullt uppträdande av grannar eller hyresvärd, olämpligt uppträdande av hyresvärd med mera. Ifall du har rätt att häva avtalet beror helt på graden av bristen. I första hand så ska du dock meddela hyresvärden så att han kan avhjälpa felet, samtidigt som du har rätt till hyresnedsättning under den tid som bristen består. Det är först om hyresvärden inte kan avhjälpa felet utan dröjsmål eller om han, efter tillsägelse underlåter att, så snart det kan ske, rätta till felet som du har rätt att säga upp avtalet. Vidare så får du bara säga upp avtalet ifall bristen är av väsentlig betydelse. Med tanke på att jag inte känner till vilka de "otäcka omständigheterna" är så är detta det enda svar jag kan ge dig. Möjlighet att säga upp hyresavtalet till omedelbart upphörande finns alltså, frågan är bara om bristen når upp till den dignitet som krävs och bristen felet inte har avhjälpts enligt ovan. Vänliga hälsningar
Rådgivare