FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/02/2007

Bostadslägenhets standard

Vad måste ingå för att en lägenhet skall anses godtagbar standard?

Lawline svarar

Hejsan! Hyresvärden är skyldig att underhålla en bostadslägenhet så att den är i sådant skick att den, “enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet”. ( Reglerna hittar du i Hyreslagens 9 och 15 §§, som finns i Jordabalkens 12 kapitel. www.lagen.nu/1970:994 ). Vad man menar det uttrycket beror bl.a. på vilken typ av lägenhet som upplåts, bestämmelser i byggnads- och hälsoskyddslagstiftning och om underhållet av t.ex. ommålning och tapeter är eftersatt. I slutändan blir det hyresnämnden eller allmän domstols bedömning som blir avgörande för om lägenheten ses som fullt brukbar eller ej. I bland förekommer det att hyresgäst och hyresvärd kommer överens om bättre skick än ovan stadgat (Hyreslagen 9 § 1st) och då måste hyresvärden självklart hålla sig till det avtalade skicket. I Hyreslagen 15 § finns bestämmelser om periodiskt underhåll. Där stadgas att hyresvärden är skyldig att med “skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk”. Vad man menar med “skäliga tidsmellanrum” beror på vilka underhållsåtgärder man pratar om, men för vanlig målning och tapetsering brukar det ofta uppskattas till 12-15 år. Dock krävs det att lägenheten verkligen är i behov av reparation, det räcker inte med att viss tid förflutit från föregående reparation. Och om hyresgästen försätter lägenheten i dåligt skick genom oaktsamhet eller onormalt slitage kan hyresgästen normalt inte grunda någon rätt på denna bestämmelsen. Det finns även regler som tar vara på hyresgästers rätt att via hyresnämnden att kräva att deras bostadslägenheter uppnår lägsta godtagbara standard genom s.k. upprustningsföreläggande (Hyreslagen 18 a-c §§). För att en lägenhet ska ha lägsta godtagbara standard ska det bl.a. finnas kontinuerlig uppvärmning, tillgång till kallt och varmt vatten, avlopp för spillvatten, toalett, tvättställ, dusch eller badkar, förvaringsutrymmen, avställningsytor, kylskåp, spis, m.m. Mvh
Rådgivare