FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/02/2007

Löpande skuldebrev i konsumentförhållande

Det underliggande avtalet till ett kreditkorte är formulerat "till innehavare eller order". Verkar som det är vanligt att det står "till order" för att underlätta överlåtelser eller belåning. Då bör det väl konstituera en löpande handling? Då skall det väl bedömas som en vanlig fordran och ej som en konsumentfordran med den innebörden att preskriptionstiden är tio år och ej tre år? Jag har fått många olika svar på denna fråga - vore kul med ett klargörande.

Lawline svarar

Om det på ett skulderbrev står att betalning skall ske till ”innehavaren eller order”, eller liknande, är det ett löpande skuldebrev. Den stora fördelen med löpande skuldebrev är, som du skriver ovan, att de är lätta att omsätta. Det är emellertid intet tillåtet att använda löpande skuldebrev i konsumentförhållanden, se http://www.lagen.nu/1992:830#P17 . Att ett löpande skuldebrev är otillåtet i konsumentförhållande innebär inte att det är ogiltigt. Inte heller det faktum att det är just en konsumentfordran påverkas. Preskriptionsregeln du skriver om (se http://www.lagen.nu/1981:130#P2 ) har till syfte att skydda konsumenter genom att stadga en kortare preskription för konsumentfordringar och skyddsbehovet kvarstår trots att fordran i sig tillkommit i strid med en annan lag. Den treåriga preskriptionsregeln skall därför gälla trots att skuldebrevet är löpande.
Rådgivare