FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/02/2007

Vad skall barnbidraget gå till?

Hej! Jag har en fråga angående barnbidrag. Finns det något i lagen som säger vad barnbidraget ska gå till? Tacksam för svar! / Johan

Lawline svarar

Hej! I 1§ i lag (1947:529) om allmänna barnbidrag (se http://lagen.nu/1947:529 ) står det att bidraget är för barnets uppehälle och uppfostran. Det kan alltså i princip gå till allt som har med barnets uppehälle eller uppfostran att göra. Det är inte så, som vissa barn vill få sina föräldrar att tro, att de själva skall få utnyttja hela bidraget till nöjen, kläder och liknande. Bidraget kan också gå till att köpa mat, betala hyra och dylikt. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare