FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/02/2007

Andrahandsuthyrning

Hej min mor skall flytta till Smögen där hon är född, hon har fått en lägenhet där av kommunen , hon har en lägenhet i Göteborg där hon bor nu , hon skulle vilja behålla den ett tag och hyra ut den möblerad ifall hon inte skulle klara av att bo på Smögen vinter tid är detta möjligt vad säger lagen?

Lawline svarar

Utgångspunkten i hyreslagen för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand är att hyresvärdens samtycke krävs (39 §). Men vill hyresvärden inte ge med sig kan man ansöka hos hyresnämnden att ändå få uthyrningen godkänd (40 §). Det framgår inte av frågan om hyresvärden tillfrågats, men jag utgår från att denne inte samtyckt. När hyresnämnden prövar om tillstånd ska ges tas hänsyn till om hyresgästen har beaktansvärda skäl för att hyra ut i andra hand. Ålder och sjukdom kan vara betydande faktorer. Efter en lagändring har det blivit lättare för äldre och sjuka att få tillstånd. Din mor verkar ha goda skäl att få rätt att en tid prova att bo i Smögen och under tiden ha kvar lägenheten i Göteborg. Enklast är om hyresvärden själv går med på uthyrningen, men tveka inte att vända dig till hyresnämnden om det behövs. Länk till hyresnämndens hemsida finns http://www.dom.se/default____820.aspx och till hyreslagen (JB kap 12) http://www.lagen.nu/1970:994. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare