FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/02/2007

Utträde ur bostadsrättsförening samt om vissa avgifter

Jag bor i en bostadsförening som överväger att ombilda sig till bostadsrättsförening. Vi har en regel i stadgarna som säger att utträde ut föreningen kan beviljas tidigast två år efter inträde. Får den regeln finnas kvar efter ett ev. ombildande till bostadsrättsförening? Om inte, får den ersättas med en regel om att man måste betala en viss avgift (t.ex. tre månadsavgifter) för att få utträde mindre än två år efter inträdet?

Lawline svarar

Hej! När föreningen har ombildats till bostadsrättsförening är dess verksamheten reglerad i bostadsrättslagen, se http://www.lagen.nu. Det går då inte längre att ha kvar regler i stadgarna som inte står i överenstämmelse med lagen. 2 kap 11 § bostadrättslagen stadgar att en medlem som upphör att vara bostadsrättshavare skall anses ha utträtt ur föreningen. Säljer man sin bostadsrätt anses man alltså ha utträtt. Det finns ingen bestämmelse som säger hur lång tid som måste fortlöpa mellan in- och utträde och att ta in en sådan bestämmelse i stadgarna i bostadsrättsföreningen är således olaglig. I 7 kap 14 § stadgas vilka avgifter förutom månadsavgifter som får tas ut av föreningen. Där finns inget stöd för att ta ut sådan typ av avgift som Du nämner i frågan, se http://www.lagen.nu Med vänlig hälsning
Rådgivare