FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/02/2007

Uppsägning av hyresavtal som ingåtts på bestämd tid

Om jag bundet mig på ett hyreskontrakt på 3 år. kan jag bryta det tidigare då? Med en uppsägningstid på t ex 3 månader.

Lawline svarar

Hej! Ett bostadshyresavtal som ingås på bestämd tid innebär att hyresvärden inte kan säga upp hyresgästen under den avtalade tiden. Detta gäller dock inte när det är hyresgästen som vill säga upp kontraktet. Av 5 § 1 st i Hyreslagen (som du hittar i Jordabalkens 12 kap http://www.lagen.nu/1970:994 ) framgår att en bostadshyresgäst alltid, oberoende avtalstiden, kan säga upp sitt avtal att upphöra vid det månadsskifte som inträffar 3 månader efter uppsägningen. Med vänlig hälsning,
Rådgivare