FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/02/2007

Mutatis mutandis

Jag har i samband med ett aktieägaravtal/konsortialavtal stött på begreppet "mutatis mutandis". Begreppet förkommer i en del av avtalet som berör aktieöverlåtelse och hembud med formuleringen "Övriga parter äger därefter att i den ordning som – mutatis mutandis – gäller för hembud enligt bolagsordningen förvärva de erbjudna aktierna." Min fråga är; vad betyder "mutatis mutandis"? Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej! Mutatis mutandis är latin och betyder "med vederbörliga ändringar". Om det, som i Ditt fall, finns en bolagsordning innehållande regler för hur en viss situation ska behandlas, medan det saknas regler angående en viss typ av liknande situation, kan man i vissa fall tillämpa de regler som finns, och därvid i praktiken förutsätta de ändringar i reglerna som behövs för att reglerna skall passa in i den annars oreglerade situationen. Man säger då att man tillämpar bolagsordningen mutatis mutandis. I Ditt fall innebär begreppet således att förvärv av erbjudna aktier enligt avtalet ska ske i den ordning som, med vederbörliga ändringar, gäller för hembud enligt bolagsordningen. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare