FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/02/2007

När ska uppsagd lägenhet lämnas?

Jag har sagt upp mitt bostadskontrakt och ska flytta nu den siste. När ska det vara städat och klart den sista dagen? Hur länge får jag disponera bostaden den sista dagen? Tack på förhand. MVH Tord

Lawline svarar

Hej! Enligt 7§ Hyreslagen (som du hittar i Jordabalkens 12 kapitel http://lagen.nu/1970:994 ) ska hyresgästen, när hyrestiden har löpt ut, senast påföljande dag lämna lägenheten. Senast klockan 12.00 ska lägenheten hållas tillgänglig för den som skall tillträda den. Om den dag som lägenheten ska lämnas infaller på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, ska det i stället ske nästa vardag. Med vänlig hälsning
Rådgivare