FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/02/2007

Avbetalning enligt skuldebrev

Ett löpande skuldebrev är på 9000 kronor, och enligt en klausul ska man betla 3000 kronor/kvartal. kan man betala mer per kvartal, eller är det något särsklit man måste göra då? Dessutom om detta skuldebrev skulle överlåtas, kan den personen kräva mig på hela summan, alltså 9000,-, fast jag avbetalt en del redan?

Lawline svarar

Hej, Ett löpande skuldebrev är bärare av rättigheter, vilket innebär att den som innehar skuldebrevet har rätt att få betalt enligt det. Har du en avbetalningsplan på skuldebrevet och du betalar enligt denna då förfallotiden är inne och skuldebrevet sedan skulle komma att överlåts behöver du inte betala igen till nye innehavaren. Eftersom det framgår av skuldebrevet vilka avbetalningar som gjorts vet förvärvaren hur mycket det är värt. Om du däremot skulle betala mer än betalningsplanen stadgar ( i ditt fall mer än 3000 kr per kvartal) och inget antecknas om detta på skuldebrevet kan en ny innehavare kräva dig på pengar enligt betalningsplanen. Den nye innehavaren litar ju vad som står på skuldebrevet och om du då betalar innan förfallotiden är inne kan du bli tvungen att betala igen. Du kan alltså betala mer per kvartal men det är viktigt att anteckna detta på skuldebrevet för att inte tvingas betala igen. En ny innehavare kan därför inte heller kräva dig på hela summan (i ditt fall 9000 kr) om det framgår av betalningsplanen att exempelvis två avbetalningar redan förfallit till betalning. (16 § Skuldebrevslagen) Du bör också återta skuldebrevet efter slutbetalningen för att med all säkerhet förvissa dig om att inte någon kräver dig på betalning igen. Skuldebrevslagen, se http://www.lagen.nu/1936:81 Vänliga hälsningar,
Kristina LindRådgivare