FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/02/2007

Psykisk sjukdom och avtal

Vilka möjligheter har den som är allvarligs psykiskt sjuk och som har ingått ofördelaktiga avtal som medfört att personen blivit skuldsatt? Finns det någon klausul att åberopa? Om ja, vilken? Hur går man vidare?

Lawline svarar

Hej! Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning, även kallad 1924 års lag, gäller för situationen i frågan. Lagen ser du http://lagen.nu/1924:323 . Lagen innebär att avtal som slutits med någon som varit påverkad av psykisk störning är ogiltigt. Den som påstår att han vid avtalsslutet föll under lagen har också att visa detta, till exempel genom intyg från psykolog. Med psykisk störning menas till exempel en permanent psykisk sjukdom. Denna part har även att visa att störningen hade avgörande inverkan på handlandet vid avtalsslutet. Utgångspunkten är då att köpet ska återgå. Om den som avtalet slöts med var i god tro, det vill säga att han inte borde ha insett den psykiska störningen, ska han i skälig omfattning försättas i samma situation som om avtalet aldrig ingåtts. Om ni inte har framgång med att framföra invändningar mot de parter som avtalen ingåtts med kan ni vända er till er kommunala konsumentvägledare eller konsumentombudsmannen, se Konsumentverkets hemsida http://www.konsumentverket.se/. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare