FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/02/2007

Hus utanför detaljplanerat område

Hej, Jag undrar om man måste ha bygglov för att bygga om två fönster - göra dem större samt sätta in ett takfönster. Huset ligger ej i detaljplanelagt område.

Lawline svarar

Hej, Regler om bygglov finner du i Plan- och Bygglagens 8kap som du finner http://lagen.nu/1987:10. Det finns inget i lagen som säger att du behöver något bygglov för de åtgärder som du angivit. Skillnad hade det däremot varit om ditt hus legat i ett detaljplanerat område, då hade de eventuellt krävts bygglov men inte helt säkert då heller. Om du har vidare frågor och funderingar får du gärna höra av dig hit men annars rekommenderar jag dig att kontakta din kommun då det endast är de som sitter inne med den specifika informationen om just din kommun. Mvh
Ida ForssRådgivare