FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/01/2007

Rätt att behålla felaktigt utbetalad lön

Hej! det är såhär; jag jobbade men slutade i november. Nu i januari har jag fått en lön insättning som jag tror inte stämmer. Eftersom jag inte jobbade något i december. På kontoutdraget står det bara Lön. Kan jag få behålla pengarna? Kan det vara så att det är mina ändå? Kan jag hävda at jag var i god tro om att jag trodde att det var min insättning. Tack på förhand!

Lawline svarar

Förutsatt att du inte hade rätt att få ut lönen gäller följande. Huvudregeln vid felaktiga utbetalningar, s.k. condictio indebiti, är att den som betalat ut pengarna har rätt att få tillbaka dem. Det finns dock undantag till denna huvudregel. Om du tagit emot pengarna i god tro och har inrättad dig efter betalningen. Att inrätta sig efter en betalning innebär t.ex. att man överför pengarna till ett sparkonto eller förbrukar dem. För att vara i god tro skall man varken ha insett eller bort inse att det rörde sig om en felaktig utbetalning. Utöver detta finns även en tidsaspekt; ju längre tid betalaren dröjer med återkrav, desto större skäl har mottagaren att tro att betalningen är definitiv. Värt att nämnas är även att, vid en eventuell tvist, din arbetsgivare måste bevisa att du varit i ond tro när du tog emot pengarna. Det är svårt att ge ett säkert svar på frågan om du har rätt att behålla pengarna vid eventuellt återkrav. Vad som talar emot detta är det faktum att du fått lön i januari trots att du slutade jobba i november. Att en sådan löneutbetalning är felaktig är förmodligen något man ”bort inse”, men detta är ytterst en fråga som bara en domstol kan avgöra. Med vänlig hälsning
Filip SkoglundRådgivare