FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/01/2007

Skälig hyra och rätt till uppsägning

Hej! Jag undrar om min hyresvärd har rätt att höja min hyra för att jag har en sambo (min hyra är högre än mina grannars, som bor i samma typ av lägenhet, för att jag har min sambo boende hos mig), har hyresvärden rätt att säga upp mig för att jag har en sambo ? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Om hyresvärd och hyresgäst tvistar om hyran skall denna bestämmas till en skälig nivå. Härvid får hyran inte vara påtagligt högre än hyran, för lägenheter hos allmännyttan, som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga. Hyresnämnden, som prövar om en hyra är skälig eller ej, har två hjälpregler till sin hjälp. Den första är bruksvärdesregeln och den andra är allmännytteregeln. Bruksvärdesregeln innebär att hyran för prövningslägenheten bestäms utifrån en jämförelse med hyror för likvärdiga lägenheter. Två lägenheter är likvärdiga om de har samma bruksvärde. Bruksvärdet bestäms utifrån bl.a. lägenhetens beskaffenhet, förmåner knutna till lägenheten och fastighetens läge. Enligt bruksvärdesregeln får hyran inte påtagligt överstiga hyran för en likvärdig lägenhet. Med påtagligt avses 4-5%. Allmännytteregeln innebär att som jämförelselägenhet skall användas lägenheter ägda av det allmännyttiga bostadsföretaget på orten. Således kan hyresvärden inte hålla en påtagligt högre (4-5%) för lägenheter som är likvärdiga. (12 kap. 55 § Jordabalken (hyreslagen), se http://www.lagen.nu/1970:994) Hur hyresvärden skall gå tillväga rent formellt för att höja hyran är beroende av huruvida förhandlingsordning finns för fastigheten du bor i, eller ej. Om du är intresserad av detta är du välkommen att höra av dig igen. Hyresvärden kan inte säga upp hyresavtalet enbart på den grund att din sambo bor i lägenheten. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare