FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/01/2007

Vattenskada

hej jag sålde min brf för ca 1.5 år sedan, har nu av de nya ägarna fått ett mail där man påstår att vattenskada uppkommit. en bekant renoverade nämda badrum åt mig för ca 2 år sedan och de nya ägarna påstår att det arbetet ej var fackmannamässigt utfört. Vad har jag för skyldigheter att åtgärda skadan? eller ska deras försäkringsbolag ta denna? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! För reparationer pga av vattenskador som inte orsakats av nuvarande ägaren av bostadsrätten skall bostadsrättsföreningen stå för, se 7 .kap 12 § Bostadsrättslagen se http://www.lagen.nu. Det är alltså i första hand bostadsrättsföreningen eller föreningens försäkringsbolag som skall stå för kostnaden av reparationen. Däremot kan föreningen eller försäkringsbolaget senare regressvis enligt vanliga skadeståndsrättsliga regler kräva ersättning av Dig. Den som vållar sakskada skall ersätta skadan, se 2 kap 1 § skadeståndslagen http://www.lagen.nu. Däremot torde inte köparen kunna kräva någon ersättning i form av tex nedättning av köpeskillingen, avhjälpande av felet, hävning av köpet etc. Köplagen, se http://www.lagen.nu, reglerar köp av bostadsrätter och enligt 32 § måste reklamation av varan ske inom två år. Har det gått två år eller mer har alltså köparen förlorat sin rätt till någon form av ersättning. Dessutom får köparen inte enligt 20 § åberopa som fel vad han borde ha märkt vid en undersökning av badrummet, tex om han anlitat en besiktningsman.
Rådgivare