FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/02/2007

Rättsfall om fastighetsmäklare

Hej! Var kan man läsa Marknadsdomstolens rättsfall? Det gäller i det här fallet rättsfall med fastighetsmäklare, vilket väl hör till Marknadsdomstolens område

Lawline svarar

Hej På marknadsdomstolens (MD) hemsida (www.marknadsdomstolen.se) hittar du avgöranden från år 2000 och framåt. Äldre avgöranden går lämpligast att hitta på närmaste juridiska bibliotek. Beträffande vilken domstol som är behörig att döma i avgöranden som rör "fastighetsmäklare" beror detta helt på rättsfrågan. MD dömer huvudsakligen i ärenden som väcks av näringsidkare och KO - enskilda personer kan inte väcka talan. Eftersom du inte specificerat vad ärendet gäller är det svårt att veta exakt vilken domstolspraxis du bör söka efter. På www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp kan du dock söka efter rättsfall från de flesta svenska domstolarna. Med vänlig hälsning
David LilloRådgivare