FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/01/2007

Omtapetsering i samband med flytt

Jag har haft besiktning i min hyreslägenhet, och fick anmärkning på att tapeterna har fått färgskifte (mörkare) på vissa "små" områden, och att jag nu måste tapetsera om hela lägenheten eller betala dem. Kan detta verkligen stämma? Jag fick t.om lägenheten i sämre skick än vad jag lämnar den.

Lawline svarar

Hej! Enligt JB 12 kap. 15 § (Hyreslagen) skall hyresvärden med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk. (Hyreslagen, se http://www.lagen.nu/1970:994 ) Detta ger hyresgästen rätt att få sk "normalt slitage" avhjälpt. Det åligger alltså hyresvärden att utföra detta underhåll - inte hyresgästen. Du behöver alltså inte åtgärda felet, eftersom det tycks falla inom "normalt slitage" - tapetsering nämns till och med uttryckligen i lagtexten. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare