FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/01/2007

Lägenhetsbyte och beaktansvärda skäl

Hej, vi bor i Tyresöbostäders bestånd och vi vill byta lägenhet. Vi är 5 st som bor i nuvarande lägenhet som är en 4:a, vi har bott där i 2 år, och den lägenhet som vi ansökt byte med är också en 4:a men kan göras till en 5:a eftersom den har ett stort förråd. Detta var vårt skäl till att vilja byta, samt att vår minsta son som är 5 år inte har några kompisar där vi bor nu och det område vi vill flytta till är väldigt barnrikt. Vi fick nej på vår ansökan eftersom dem som vi ska byta med endast har bott sedan 1 juli -06. De fick lägenheten via bostadskön, alltså inte via byte. Deras barn går i skola och förskola på den sidan om Tyresö som vi bor. Det tar dem alltså 30 minuter extra varje morgon och kväll med lämning och hämtning. Detta tycker inte bostadsbolaget är skäl nog utan anser att dem visste detta när de tog lägenheten. Hyresgästerna tog lägenheten osedd eftersom de bodde i Alingsås tidigare och endast blev erbjudna denna lägenhet. Nu undrar jag om bostadsbolaget kan säga nej till vår ansökan om byte innan de har bott i lägenheten i 1 år eftersom det enligt hyreslagen inte står någonting om att man måste ha bott 1 år innan man får byta lägenhet. Tyresöbostäder säger att detta är deras regler.

Lawline svarar

Utgångspunkten i Hyreslagen för att få genomföra ett byte är att samtycke krävs av hyresvärden. Om hyresvärden inte vill lämna samtycke kan man vända sig till hyresnämnden för att ändå få bytet godkänt. Bedömning om ett byte ska tillåtas görs enligt 35 § hyreslagen. Där framgår att tillstånd skall lämnas, om hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet. I ert fall verkar problemet vara att hyresvärden inte tycker att den andra familjen har beaktansvärda skäl för att genomföra bytet. Beaktansvärda skäl kan vara att man som ni skriver är en barnfamilj som behöver mer plats eller i övrigt till följd av ändrade ekonomiska förhållanden behöver en annan lägenhet. Värden säger att den andra familjen visste förhållandena innan de flyttade vilket kan stämma. Tidigare fanns en begränsningsregel för hur ofta man som hyresgäst fick byta lägenhet för att skydda hyresvärdar från missbruk. Denna regel finns inte kvar men istället vägs i princip tiden som man bott i en lägenhet in i bedömningen av om man kan anses ha beaktansvärda skäl till bytet. Det kan tala emot bytet om man bara bott i lägenheten en kort tid. Jag förstår er situation och att den andra familjen självklart skulle få en fördel av att slippa pendla. Jag skulle rekommendera er att vända er till hyresnämnden för vägledning. Att vända sig till Hyresnämnden kostar inget, men man får själv stå för sina egna kostnader, exempelvis ledighet från arbetet vid en eventuell förhandling. Mer information finns på deras hemsida som du hittar http://www.domstol.se/default____820.aspx. Mvh
Hanna AdamsonRådgivare