2013 års lagändring gällande våldtäkt enligt 6 kap. 1 § brottsbalken

Hej jag har två frågor att ställa: 1. När kom den nya lagstiftningen för våldtäktsbrott? 2. Har ni sett någon skillnad på domarna sedan innan den nya lagstiftningen och sedan efter? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Från och med den 1 juli 2013 har lagstiftningen för våldtäkt enligt 6 kap. 1 § brottsbalken delvis genomgått en förändring. Den utsatte ska enligt den gamla regleringen befinna sig i ”hjälplöst tillstånd”, detta begrepp har genom den nya lagstiftningen utvidgats och ersatts med ”särskilt utsatt situation”. Ett bakomliggande syfte med denna utvidgning av begreppet är att förtydliga att våldtäktsbrott även innefattar situationer där den utsatte bemöter övergreppet med passivitet.

Den nya lagstiftningen förväntas medföra att fler fall än tidigare kommer klassificeras så som våldtäkt. Huruvida detta kommer slå igenom i praktiken är ännu svårt att säga då tiden från införandet av ändringen i lagstiftningen är kort och inte tillåter en grundligare analys. Den svenska lagstiftningen förbjuder retroaktiv strafflagstillämpning, vilket innebär att brott ska vara begånget efter den 1 juli 2013 för att den nya lagstiftningen skall vara tillämpbar. Retroaktivitetsförbudet i samband med den tid det tar innan ett fall är utrett och rättegång har genomförts gör att det i skrivande stund är få fall som lett till dom med anledning av den nya lagstiftningen.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare