FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/01/2007

Uppsägning, andrahandskontrakt

Hej jag har en fråga gällande ett andrahandskontrakt. I mitt kontrakt står: "Hyrestid fr om 060405 t o m 070601 med 1 månader från uppsägningstid. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet tills vidare." Det jag funderar över är varför avtala om en uthyrningstid då båda parter väl(?) kan säga upp kontraktet med 1 månads uppsägning? Eller krävs det "särskilda" skäl för att jag ska få säga upp kontraktet/bli uppsagd? Kanske inte har betydelse men jag hyr en bostadsrätt i andrahand. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Du hyr en bostadsrätt i andrahand och hyreslagen är tillämplig även vid hyra av bostadsrätt. Syftet med hyreslagen är att skydda hyresgästen och överenskommelser som träffas innan en händelse inträffat och om avtalet strider mot lagens bestämmelser gäller inte, 12:1 JB. I efterhand träffade avtal med annat innehåll än vad hyreslagens regler anger är dock ok. Enligt hyreslagen gäller olika uppsägningstider beroende på om avtalet är tidsbestämt som ditt är eller om det gäller tillsvidare. Är avtalet tidsbestämd gäller också olika uppsägningstider beroende på hur lång hyrestiden är. För tidsbestämda avtal som är kortare än tre månader gäller kortare uppsägningstider (för ett tvåveckorsavtal är det en dags uppsägning, för hyrestid mellan två veckor och tre månader gäller en veckas uppsägning). För tillsvidareuthyrning gäller alltid vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Det är alltså tre månader men man räknar först från månadsskiftet den månad man säger upp avtalet 12:4 JB. Det är möjligt att avtala om länge uppsägningstid men som hyresgäst har du alltid rätt att säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägning, 12:5 JB. Som andrahandshyresgäst och vid hyra av bostadsrätt så är besittningsskyddet inte lika starkt som vanligt. Man har som andrahandshyresgäst inte rätt till förlängning om hyresförhållandet upphört innan 2 år, 12:45JB. Om du hyr direkt av bostadsrättsinnehavaren och det är så att om denne har ett befogat intresse av att själv använda lägenheten så har du heller ingen rätt till förlängning 12:46 JB. Orsakerna till att ha ett tidsbestämt avtal kan förstås variera från situation till situation. Utgångspunkten för ett tidsbestämt kontrakt är att det upphör utan uppsägning vid hyrestidens utgång, i ditt fall krävs dock uppsägning. Många som hyr ut i andra hand är medvetna om att de bli bort viss tid men är osäkra på om de blir borta ännu längre, därför väljer man också att skriva den tiden som hyresförhållandet är tänkt att gälla. MVH
Rådgivare