FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/01/2007

Försäljning av andel i samägd egendom

Mina syskon och jag äger en 1/4 av en sjöbod och nu vill vi sälja. Sjöboden har varit uppdelad i tre delar under de senaste 35 åren. Det är alltså tre familjer som äger de tre olika fysiska delarna men vi samäger hela fastigheten. Vi planerar att annonsera ut vår 1/4 del. Kan köparen känna sig säker på att nuvarande uppdelning kommer att gälla framöver? Finns det saker vi bör tänka på när vi säljer del i samägd fastighet? Det finns inget skrivet om skötsel och underhåll. Alla har skött sin del.

Lawline svarar

Hej, När flera personer äger egendom tillsammans föreligger samägande och lagen om samäganderätt blir tillämplig (se http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 ). En samägare har rätt att utan de andra samägarnas samtycke sälja sin andel. I fall det samägda godset är en fastighet och andelen i denna egendom skall gå till försäljning så måste vi vända oss till jordabalken (JB, se http://www.lagen.nu/1970:994 ). I JB 4 kap 8 kap ser vi att försäljning av ideell andel i fastighet är tillåten. Vid försäljning av sådan måste dock givetvis de generella reglerna för försäljning av fastighet som uppställs i 4 kap iakttas, såsom kravet på skriftlighet m m i 1 §. Du skriver i din fråga att ni delat upp fastigheten mellan er. Denna uppdelning kan tyvärr inte göras gällande mot tredje man, d v s någon annan som inte är samägare. Samäganderätt kännetecknas nämligen av att ingen av delägarna har äganderätt till en viss konkret urskiljbar del, utan i stället äger varje person en viss andel i godset. Denna princip finns nedtecknad i 1 § i samäganderättslagen där det föreskrivs att var och en av samägarna har en viss lott i det samägda godset. Viktigt är därför att iaktta att du vid en eventuell försäljning just säljer en ideell andel och inte ett visst område. Även i JB 4 kap 7 § återfinner vi principen där det stadgas att försäljning av en viss fysisk del av fastighet inte är giltig, såvida inte fastighetsbildning kommer till stånd. Lagstiftaren ansåg nämligen vid utformandet av denna regel, att sämjedelning – d v s uppdelning genom privat överenskommelse mellan delägarna – skulle förhindras. Detta hindrar dock inte att ni samägare avtalat inbördes om en viss uppdelning vid bruket av fastigheten, men detta avtal kan som sagt inte göras gällande mot t ex en ny delägare. Huvudregeln är nämligen att samtliga delägares samtycke krävs vid förvaltning av den samägda fastigheten (2 § samäganderättslagen). Därför kan det vara bra att både den nya ägaren och de gamla även fortsättningsvis är överens om hur fastigheten skall användas. Avslutningsvis skulle jag vilja uppmärksamma dig på att försäljning av andel i fastighet i vissa fall kan resultera i en relativt låg köpeskilling eftersom det ibland kan anses föga attraktivt att samäga en fastighet tillsammans med en massa främlingar. Jag skulle även än en gång vilja understryka att även vid en försäljning av en ideell andel i en fastighet måste JB:s regler följas. Hoppas mitt svar varit till hjälp. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare