FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/01/2007

Hembuds- och förköpsklausul i avtal om köp av fastighet

Hur utformar man en hembudskalusul i ett köpekontrakt där min bror köper vårt gemensamma föräldrahem och vid en eventuell senare försäljning skall han hembuda den till mig först innan den går ut på öppna marknaden? Självklart vill jag inte betala något överpris vid en eventuell framtida försäljning.

Lawline svarar

Hej! Först och främst vill jag varna för denna typ av klausuler i avtal om köp av fastighet. En sådan klausul är inte till stor nytta eftersom Er bror ändå kan sälja fastigheten till någon annan utan att försäljningen blir ogiltig. I svensk praxis har man sagt att liknande klausuler lägger band på ägarens handlingsfrihet och kan skapa osäkerhet i äganderätten, till skada för fastighetsomsättningen och kreditgivningen (se t.ex. rättsfallet NJA 1984 s 673). Därför godkänner man inte dessa klausuler vid onerösa avtal vilket föreligger i Er brors fall eftersom han skall köpa huset. Klausulerna kan tillmätas visst värde bl.a. vid benefika avtal såsom gåva. Klausulen kan dock ha ett värde i praktiken då det kan resultera i att Er bror faktiskt vänder sig till Er innan han säljer huset. Ni har kallat klausulen för ”hembudsklausul” och det innebär att Ni får rätt att köpa tillbaks fastigheten som redan övergått till en ny ägare. Jag tror att Ni snarare har åsyftat en ”förköpsklausul”. Detta innebär att Ni skall erbjudas att köpa fastigheten innan den överlåts till någon annan. Klausulen kan förslagsvis utformas på följande sätt: ”Köparen förpliktar sig att vid en framtida försäljning erbjuda N.N. att köpa fastigheten till ett marknadsmässigt pris innan den överlåts till en ny ägare”. En lämplig rubrik för klausulen kan vara: ”Förköpsförbehåll”. Som sagt var så hissar jag varningsflaggan. Vid en eventuell framtida tvist är klausulen inte mycket värd. Hoppas detta kan hjälpa Er! Mvh.
Rådgivare