FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/01/2007

Möjlighet att ge bort andel i fastighet

Jag har en fundering gällande en försäljning av en jordbruksfastighet. Min pappa, hans bror och hans syster äger tillsammans en jordbruksfastighet, alla äger 1/3 var. Nu är det så att min pappa funderar på att sälja sin del till sin syster vilket alla är överens om. Dock funderar han på vad han tjänar mest på rent ekonomiskt, att ge sin andel som en gåva till sin syster och att hon sedan sätter in pengar till hans bank konto för att på så sätt undvika att behöva skatta bort en del av pengarna eller om man måste sälja sin del rent juridiskt? Hoppa ni förstår frågan och inte tycker den är allt för invecklad :)

Lawline svarar

Rent juridiskt går det bra för din pappa att ge bort fastigheten till sin syster. Man måste dock ändå följa Jordabalkens formkrav för överlåtelsen. Eftersom det inte är någon skatt längre på gåva förlorar han inget på att ge bort sin del. Om hans syster sedan vill ge honom en summa pengar är inte det heller skattepliktigt. Det är emellertid viktigt att det står klart att det är just en gåva. Kan det visas att pengarna i själva verket är ersättning för fastigheten måste din far ändå ta upp fastighetsöverlåtelsen i sin deklaration. Mvh
Louise HjelmRådgivare